Rekkari – Tietosuojaselostevelho

Rekkari-palvelulla teet helposti Henkilötietolain mukaisen tietosuojaselosteen henkilötietojen keruusi yhteyteen. Palvelun käyttö ei maksa mitään.

Katso esimerkkituloste (PDF)Lue blogikirjoitukseni aiheesta

Olet ilmeisesti kytkenyt selaimesi JavaScript-tuen pois päältä. Tämä palvelu vaatii JavaScript-tuen toimiakseen. Kytke tuki päälle selaimesi ohjeiden mukaan, ja lataa sivu uudelleen. Jos JavaScript on käytössä, ja näet tämän ilmoituksen, ota yhteyttä palveluntarjoajaan.
  1. Kuka kerää
  2. Mitä kerätään
  3. Miten kerätään
  4. Miten käytetään
  5. Miten suojataan
  6. Valmis
Mikä organisaatio kerää tietoja?
Valitse organisaatiosi, jos se on listattuna, jolloin velho osaa täydentää muutaman kohdan puolestasi. Muuten valitse "Muu organisaatio" tai "Yksityishenkilö". (Ota yhteyttä, jos haluat organisaatiosi tähän luetteloon)
Organisaation nimi
Kirjoita organisaation nimi, esimerkiksi "Jaskan Nakki&Makkara Oy". Yhteyshenkilön tiedot kysytään myöhemmin, joten älä kirjoita omaa nimeäsi tms. tähän.
Y-tunnus
Kirjoita organisaation Y-tunnus, jos sillä sellainen on. Jos ei ole, jätä tyhjäksi.
Postiosoite
Kirjoita tähän organisaation postiosoite, sisältäen postinumeron ja -toimipaikan.
Käyntiosoite
Jos organisaation käyntiosoite on eri kuin postiosoite, kirjoita käyntiosoite tähän. Muuten jätä kenttä tyhjäksi.
Puhelinnumero
Kirjoita tähän organisaation puhelinnumero. Esimerkiksi puhelinkeskuksen/ vaihteen numero on järkevä valinta. Jos sopivaa puhelinnumeroa ei ole, jätä kenttä tyhjäksi. Käytä kansainvälistä (+358...) muotoa.
Sähköpostiosoite
Kirjoita organisaation sähköpostiosoite tähän. Jos organisaatiolla ei ole yleistä sähköpostiosoitetta, voit jättää kentän tyhjäksi.

Nyt velho kerää rekisterin yhteyshenkilön tietoja. Yhteyshenkilöllä tarkoitetaan henkilöä, jonka puoleen rekisterissä olevat kääntyvät. Jos tietojenkerääjä olet sinä, on sinun järkevää toimia itse myös yhteyshenkilönä.

Yhteyshenkilön nimi
Syötä tähän rekisterin yhteyshenkilön nimi (esim. oma nimesi). Älä syötä tähän organisaation tms. nimeä.
Postiosoite
Kirjoita tai täydennä tähän yhteyshenkilön postiosoite, sisältäen postinumeron ja -toimipaikan.
Käyntiosoite
Jos yhteyshenkilön käyntiosoite on eri kuin postiosoite, kirjoita tai täydennä käyntiosoite tähän. Muuten jätä kenttä tyhjäksi.
Puhelinnumero
Kirjoita tähän yhteyshenkilön puhelinnumero. Älä laita tähän keskuksen tai vaihteen numeroa. Jos sopivaa puhelinnumeroa ei ole, jätä kenttä tyhjäksi. Käytä kansainvälistä (+358...) muotoa.
Sähköpostiosoite
Kirjoita yhteyshenkilön sähköpostiosoite tähän. Jos yhteyshenkilöllä ei ole omaa sähköpostiosoitetta, voit jättää kentän tyhjäksi.
Tietojenkeräyslomakkeen URL
Jos keräät tietoja verkkolomakkeella, anna lomakkeen verkko-osoite tähän. Velho yrittää täydentää tulevia kysymyskenttiään lomakkeen perusteella. Jätä kenttä tyhjäksi, jos et käytä verkkolomaketta, tiedät velhon epäonnistuvan, tai haluat muuten ohittaa tämän vaiheen.

Velho lukee lomaketta, odota hetki.

Lataa...
Rekisterin nimi
Kirjoita tai täydennä rekisterin nimi. Nimen pitäisi olla uniikki ja kuvata sen käyttötarkoitus (esim. "asiakasrekisteri", "XY-tapahtuman ilmoittautumisrekisteri").
Kerättävät tiedot
Kirjoita tai täydennä tähän kerättävät tiedot (nimi, puhelinnumero,...), jokainen omalle rivilleen.
Mistä tiedot ovat peräisin?
Kerro näiden kenttien avulla, miten tiedot päätyvät rekisteriin.

Seuraavista muista rekistereistä:
Luettele jokainen rekisteri omalle rivilleen. Jos tietoja ei kerätä muista rekistereistä, jätä kenttä tyhjäksi.

Kuvaile alla oleviin kenttiin ne perusteet, joilla kustakin rekisteristä tietoja tuodaan tähän rekisteriin. Toisin sanoen kerro, mitä tietoja tuodaan mistäkin rekisteristä ja miksi näin toimitaan.

Perusteet rekisterin "XYZ-rekisteri" käytölle
Tietojen käyttötarkoitus
Kuvaile tähän ensisijainen syy tietojen käytölle. Käyttötarkoituksia voivat olla esimerkiksi asiakassuhteen hoito, tapahtuman järjestäminen tai jäsenyyden hoitaminen.
Muu tietojen käsittely
Valitse kaikki ne tavat, joilla tietoja myös käytetään. Valitse myös tavat, jotka menevät päällekkäin edellä kuvaamasi tietojen käytön kanssa. Jos tietoja ei käytetä millään näistä tavoista, älä valitse mitään.
Luovutetaanko tietoja?
Kerro, luovutetaanko tietoja organisaation ulkopuolelle. Huomaa, että EU:n tai ETA:n ulkopuolelle luovuttamiseen liittyy merkittäviä rajoituksia. Jos tietoja ei luovuteta, älä valitse kumpaakaan valintalaatikkoa.
Luovutuskohteet EU:n tai ETA:n sisällä
Luettele ne EU:n tai ETA:n sisällä olevat organisaatiot, joille tietoja luovutetaan, jokainen omalle rivilleen.

Kuvaile alla oleviin kenttiin luovutuskohteittain ne tiedot, joita kuhunkin niistä luovutetaan, sekä perusteet luovutukselle (esim. rekisteröidyn suostumus).

Kohteelle "Organisaatio Ab" luovutettavat tiedot sekä luovutuksen perusteet
EU:n tai ETA:n ulkopuolelle siirrettävät tiedot
Kirjoita tähän, mitä tietoja siirretään EU:n tai ETA:n ulkopuolelle, mihin ne siirretään, ja miksi/ millä perusteella siirto tehdään.
Manuaalisen aineiston suojauksen periaatteet
Kuvaile, miten rekisterin ei-sähköinen (paperinen) aineisto on suojattu. Jos kaikki aineisto on sähköisessä muodossa, jätä kenttä tyhjäksi.
Sähköisen aineiston suojauksen periaatteet
Kuvaile, miten rekisterin sähköinen/ digitaalinen aineisto on suojattu. Tarvittaessa käänny IT-osastosi tai rekisterin teknisen ylläpitäjän puoleen.

Kaikki tarvittavat tiedot on nyt kerätty. Tietosuojaseloste aukeaa uuteen ikkunaan, kun napsautat "Luo tietosuojaseloste" -painiketta.

Voit tulostaa selosteen, tai kopioida sen esim. tekstinkäsittelyohjelmaan. Huomaa, että seloste ei tallennu palvelimelle.